Slovníček vegetariána

Sójové mäso
 
            Vysušená sójová bielkovina, ktorú poznáme ako športovci v podobe sójového mlieka a so sójou omáčkou nemá skoro nič spoločné. Dostaneme ho v bežných obchodoch vo forme prášku, granulí, rezančekov a plátkov. Pripraviť sa dá na tisíc a jeden spôsob. Variť, dusiť, zapekať, na pare i v praženici. Smaženie neodporúčam. "Je bez chuti farby zápachu" – výhovorka – je len na nás, ako ho naložíme a okoreníme. Jeho konzumáciou dostaneme do tela veľké množstvo bielkovín, minerálov a vitamínov skupiny B.
 sója v dlaních
Tempeh
 
            Neobsahuje žiaden cholesterol, minimum tuku. Obsahuje vitamíny skuiny B, najmä vitamín B12, ďalej minerály, fosfor a železo, zinok a horčík. Prírodný biely je nepoživateľný bez tepelnej úpravy, ale údený alebo smažený je delikatesa. Funguje skvele ako náhražka za syry a vajíčka. Svojou hubovou konzistenciou a chuťou sa hodí ako do rizota tak do cestovinových šalátov.
 
Šmakún
 
            Bielkovinová hmota zložená výhradne z vaječných bielkov (v podstate bielkova omeleta). Veľké množstvo bielkovín, nízky obsah cholesterolu, energetických hodnôt a glykemický index. Predáva sa aj prírodný biely aj udený. Použitie rovnako ako plátky mäsa alebo do šalátov.
 
Tofu
 
            Poznáme snáď všetci. Jedná sa o výrobok zo zrazenej sójovej bielkoviny. Na predaj je čistý prírodný, udený, s bylinkami i korením. Vysoký obsah bielkovín a málo cholesterolu z neho robia ideálneho spoločníka pri redukčnej diete. Za zmienku stojí celkový obsah vápniku pre správny rast kostí. Nízkokalorická varianta syru, na smaženie, do šalátov a prípravu pomazánok.
tofu s bylinkami 
Robi mäso
 
            Pripravuje sa z obilia, kukurice, pčeničných klíčkov, červenej repy, vody a soli. Smažíme, pečieme, grilujeme, zapekáme, varíme, nakladáme. Rovnako ako sojové mäso dostaneme v obchodoch na plátky, rezančeky, na kocky i ako hotové jedlo. Minimum cholesterolu, tuku, dokonca i sacharidov.
 
Seitan
 
            Nie príliš známy koncentrát vznikajúci zo škrobu, ktorý ostáva po premytí pčeničnej múky. Bez chuti. Dochucujeme najlepšie povarením v silnom vývare alebo marinovaním v oleji s bylinkami a korením. V kuchyni perfektný do gulášov a sekanej. Vysoký obsah bielkovín, minerálov a vitamínov.
 

Slovníček vegetariána
Ohodnoťte příspěvek